ساختمان مسکونی گلستان پاسدارن

   

آرشیتکت: سید نوید امامی

دفتر معماری رازان
کارفرما: حاجی بابا
موقعیت: تهران، خیابان پاسداران، انتهای خیابان گلستان ششم

تاریخ: ۱۳۹۶
مساحت زمین۱۲۰۰ مترمربع
مساحت ساخته شده۸۰۰۰ مترمربع
9 طبقه (4 طبقه زیر زمین)
23 واحد آپارتمان
امکانات: لابی،استخر،سونا،جکوزی،سالن ورزش،سالن اجتماعات،فضای سبز


رتبه سوم جایزه معماری آسیا سال 2018 در بخش آپارتمان مسکونی
فینالیست جایزه معمار در بخش مجتمع مسکونی ۱۳۹۶

شرح پروژه از زبان معمار


سرمایه گذاری در حوزه مسکن یک سرمایه گذاری سود آور در تهران به شمار می آید و ساختمان هایی که با این هدف شکل می گیرند به دلیل محدودیتی که جهت تامین خواسته کارفرما در استفاده حداکثری از متراژ سطح اشغال و همچنین محدودیت های ضوابط قانونی، عموما در طراحی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند.

این در حالی است که خانه برای ما ایرانی ها در بر گیرنده مفاهیم عمیق فردی و اجتماعی است که نیاز ایرانیان به تنوع، محرمیت، امنیت و درونگرایی را تامین میکند و همچنین باعث بسط و گسترش ارتباط افراد با محله ای که در آن ساکن هستند می شود.

از این رو در طراحی مجتمع مسکونی گلستان به عنوان پروژه ای که با محدودیت ضوابط و هزینه مواجه است، کیفیت بخشی به واحد های مسکونی از طریق روزآمد کردن مفاهیم و موقعیت هایی که تداعی گر مفهوم خانه در ذهن افراد باشند، چالش اصلی ما بود
.

در راستای مواجهه با این چالش، احترام به خاطره ذهنی اهالی محله، بازی با نور و سایه و دریافتی نور با کیفیت در فضاهای مختلف و هچنین شکل دادن به واحد های متمایز، عناصر اصلی پروژه را تشکیل می دادند که ما باید با توجه به محدودیت های محیطی به باز تولید آنها اقدام می کردیم.

این ساختمان مسکونی در کوچه ­ای بن بست در انتهای خیابان گلستان ششم پاسداران واقع شده است که نزدیکی این ساختمان با منطقه­ی نظامی محدودیت ارتفاعی ۲۰ متری را برای این بنا همراه داشته است.

از خصوصیات طراحی خاص این بنا، چیدمان ویژه­ ی نورگیرها در سطح پروژه برای تأمین نور برای واحدها است به ­طوری که با پراکنده کردن و افزایش تعداد نورگیرهای ساختمان تأمین نور برای واحد های جلو به طور مستقیم و برای واحد های پشت از سه نورگیر مجزا در سه ضلع ساختمان امکان پذیر شده است. از این طریق فضای جلوی آسانسورها و بخش میانی واحدها هم از نور طبیعی بهره­ مند می ­شوند.

علاوه بر تعدد نورگیرها که به ظاهر پروژه جلوه­ ی ویژه­ ایی بخشیده، طراحی تراس‌ها هم به گونه ­ای‌ است که توجه هر بیننده ­ایی را جلب می‌کند، ایجاد تراس‌هایی که به هم مشرف نباشند چالشی بود که سبب شد تراس‌هایی پلکانی شکل جداره­ های بیرونی بنا را دربر بگیرند، اینکار برای بهبود کیفیت فضاهای داخلی و ارتباط مناسب با حیاط و شهر صورت گرفت و باعث به وجود آمدن فضاهای پر و خالی و سایه روشن­ هایی شد که هم به ظاهر شیک بنا و هم به ارتقای کیفیت فضای زندگی در آن بن بست سرسبز خیابان گلستان ششم کمک کرده است. تراس‌هایی پلکانی شکل که پاسخی به تناسبات خوابیده ­ی بنا نیز هست


 

 به این ساختمان چه امتیازی میدهید ؟

ساختمان های مرتبط :
ساختمان تاریخی سایه روشن
ساختمان تاریخی سایه روشن (دوشنبه 24 خرداد 1400)
خانه الهیه
خانه الهیه (پنج شنبه 20 خرداد 1400)
دیپلمات ششم ولنجک
دیپلمات ششم ولنجک ( چهارشنبه 5 خرداد 1400)
ویلای کیانی
ویلای کیانی (سه شنبه 4 خرداد 1400)
خانه چهارگاه مشا
خانه چهارگاه مشا (سه شنبه 4 خرداد 1400)
جدیدترین تور املاک
بلوار 24 متری 120 متر کلید نخورده
فروش
آپارتمان
  • سعادت آباد

بلوار 24 متری 120 متر کلید نخورده

2
2
1
6
16,800,000,000 تومان
میانگین رتبه :  0.0