ساختمان اداری صبا الهیه

   

موقعیت: الهیه
آرشیتکت:بابک خباز،بابک قلی زاده
سال ساخت: ۱۳۹۷
متراژ زمین: ۵۰۰ مترمربع

تعداد طبقات: ۸ (۵ طبقه تجاری ،اداری)
۱۲ واحد (۱۷۵~ ۱۳۵~ ۱۰۵ ~۸۰)
۱ واحد ۱۷۵ متری دوبلکس، ۱ واحد ۸۰ متری با ورودی مستقل
۳۰ واحد پارکینگ

تاسیسات: چیلر مرکزی و فن کوئل
دسترسی محلی: ولیعصر،اتوبان های مدرس

 
توضیحات معمار:

بافت ارگانیک منطقه فرشته و ساختار کوچه باغی، در کنار رشد ساختمان‌های بلندمرتبه، منجر به تخریب منظر عمومی برای عابرین و دید محدود از داخل ساختمان‌ها به بیرون گردیده است. ساختمان صبا در زمینی به ابعاد حدودی 10*50 (عرض زمین در محل اتصال با خیابان اصلی به 8 متر می‌رسد) که حاصل از تجمیع دو قطعه زمین در امتداد طول یکدیگر است، احداث شده است.
این ساختمان با ۶ طبقه اداری (5طبقه + همکف) و 4 طبقه مشاعات (3طبقه زیر زمین + همکف) و در همین منطقه واقع است.
ایده اصلی طراحی این مجموعه از دیاگرام حرکتی آن پیروی می‌کند. در این پروژه با توجه به کشیدگی شرقی- غربی زمین و امکان استفاده حداکثری از نور جنوب، ساختمان در طول زمین کشیده شده است. همچنین، با توجه به عرض کم زمین (8 تا 10 متر) ترجیح بر آن شد که پروژه در دو بلوک طراحی گردد و دسترسی‌های عمودی و افقی در بین دو بلوک ایجاد شود. راهروهای ارتباطی در هر طبقه به صورت پل‌های معلق باز و پله و آسانسور به صورت باکسی مستقل از دو بلوک و عامل پیوند پلها طراحی شده‌اند. استفاده از شیب در طول زمین  (2/3 متر از غرب به شرق) منجر به تامین پارکینگ‌های لازم در سه طبقه و دو درب و همچنین قرارگیری واحد تجاری در طبقات زیرزمین هم تراز خیابان اصلی شرقی و قرارگیری ورودی ساختمان در تراز بالاتر، شده است. فضاهای عمومی شامل تک واحد تجاری (در سه سطح)، پارکینگ و لابی مجموعه همانند صفه‌ای بلوکها و باکس پله و آسانسور را در بر گرفته است. این صفه در طبقه همکف فضای بازیست که ساختمان را به عنوان عنصری از شهر معرفی و نمایان می‌کند. این دو صفه دارای دو پلکان ورودی یکی از خیابان اصلی شرقی و در کنار واحد تجاری و دومی از جنوب و کوچه بن بست می‌باشد. احداث پله دوم در جهت ایجاد حس مستقل‌تر ساختمان اداری از واحد تجاری و خیابان اصلی می‌باشد.
بلوک‌ها با دو رویکرد متفاوت طراحی گردیده و این رویکرد دوگانه در پلان، نورگیری، حجم و مصالح نیز قابل درک است.
بلوک شرقی به عنوان عنصر ارتباطی با شهر، شفاف و با جذابیت بصری بیشتر و متفاوت نسبت به کل ساختمان طراحی شده است. در این بلوک در جهت کنترل نور واحدها، پوسته‌ی دوم آجری اضافه شده است. آجر در این پروژه با رویکردی مدرن و با ساختاری یکپارچه مورد استفاده قرار گرفت. چیدمان آجرها در این بخش بر اساس محورهای دید و منظر مطلوب شهری انجام گرفته است.
در نمای شرقی کنترل نور و دید به واسطه فاصله بین ستون‌های آجری و در نمای جنوبی به واسطه چرخش  ستون‌های آجری شکل گرفته است. تعیین فاصله‌ها و زاویه چرخش ستون‌ها در موقعیت‌های مختلف مدل‌سازی شده و بهترین حالت نور و دید برای نمای شرقی و جنوبی در نظر گرفته شده است. در جهت رعایت اصول سبک‌سازی آجرها از نوع نیمه و سوراخدار و از لحاظ ضوابط سازه‌ای با استفاده از لوله‌های گالوانیزه عبور داده شده از سوراخ‌ها، پوسته آجری در طبقات به تیرهای سازه‌ای بسته شده‌اند.
بلوک غربی با ساختار محکم و آرام‌تر، سعی در حمایت از بخش شرقی دارد. در این بلوک از بازشوهای نامنظم‌تر در بدنه نمای سنگی استفاده است که با استفاده از سنگ با رنگ خنثی و بافت‌دار سعی در ایجاد حجمی یکنواخت‌تر در مقابل بلوک شرقی شده است.
در قسمت پایین دست بلوک شرقی که تا روی صفه ورودی امتداد می‌یابد نمای کرتین وال شیشه‌ای در نظر گرفته شده که بیشترین شفافیت را به نشانه احترام در محل اتصال با فضای شهری ایجاد می‌کند.
پلان‌ها به صورت آزاد و به صورت ایجاد بستری در جهت تعریف هرگونه فضای کار طراحی شده است و تلاش در جهت رسیدن به نور و دید مناسب در تمام واحد از نکات اصلی اهمیت پلان‌هاست. متراژ واحدهای شرقی 105 و واحدهای غربی 135 متر مربع در نظر گرفته شده است. همچنین دو واحد با ورودی‌های مستقل از ساختمان جهت مشاغل با تردد بالا در طبقه همکف با متراژهای 80 مترمربع در بلوک شرقی و 170 مترمربع به صورت دوبلکس در بلوک غربی طراحی شده است.
برهم خوردن توالی متداول فضای باز، نیمه‌باز و بسته در رسیدن به واحدها با گذر از پل‌های معلق باز بعد از عبور از عناصر ارتباطی عمودی بسته نکته‌ی دیگریست که توجه به شهر و ارتباط ساختمان با شهر را، با به نمایش گذاشتن دیدهایی از جنوب سایت در زمانیکه انتظار آن نمی‌رود، نشان می‌دهد.
 

 به این ساختمان چه امتیازی میدهید ؟

ساختمان های مرتبط :
ساختمان تاریخی سایه روشن
ساختمان تاریخی سایه روشن (دوشنبه 24 خرداد 1400)
خانه الهیه
خانه الهیه (پنج شنبه 20 خرداد 1400)
دیپلمات ششم ولنجک
دیپلمات ششم ولنجک ( چهارشنبه 5 خرداد 1400)
ویلای کیانی
ویلای کیانی (سه شنبه 4 خرداد 1400)
خانه چهارگاه مشا
خانه چهارگاه مشا (سه شنبه 4 خرداد 1400)
ویلای فردوس
ویلای فردوس (سه شنبه 4 خرداد 1400)
ویلای شماره 7 شیراز
ویلای شماره 7 شیراز (سه شنبه 4 خرداد 1400)
ساختمان مسکونی BW7 کامرانیه
ساختمان مسکونی BW7 کامرانیه (جمعه 24 اردیبهشت 1400)
مجتمع مسکونی کوهرنگ زعفرانیه
مجتمع مسکونی کوهرنگ زعفرانیه (جمعه 24 اردیبهشت 1400)
پارک سنتر فرمانیه
پارک سنتر فرمانیه ( یک شنبه 26 اردیبهشت 1400)
ساختمان مسکونی کناراب درکه
ساختمان مسکونی کناراب درکه (سه شنبه 21 اردیبهشت 1400)
مجتمع مسکونی سدروس سعادت آباد
مجتمع مسکونی سدروس سعادت آباد ( یک شنبه 19 اردیبهشت 1400)
ساختمان اداری نیک بسپار
ساختمان اداری نیک بسپار ( یک شنبه 2 خرداد 1400)
ساختمان اداری کار-خانه شریعتی
ساختمان اداری کار-خانه شریعتی ( یک شنبه 26 اردیبهشت 1400)
پروژه در حال ساخت اداری ویو پارک وی
پروژه در حال ساخت اداری ویو پارک وی (دوشنبه 20 اردیبهشت 1400)
مجتمع تجاری اداری شیرین الهیه
مجتمع تجاری اداری شیرین الهیه (شنبه 18 اردیبهشت 1400)
پروژه تجاری اداری نسیم صبا جردن
پروژه تجاری اداری نسیم صبا جردن (سه شنبه 14 اردیبهشت 1400)
پروژه تجاری در حال ساخت چشم تهران
پروژه تجاری در حال ساخت چشم تهران ( یک شنبه 19 اردیبهشت 1400)
ساختمان تجاری اداری سام پاسداران
ساختمان تجاری اداری سام پاسداران ( یک شنبه 19 اردیبهشت 1400)
جدیدترین تور املاک
بلوار 24 متری 120 متر کلید نخورده
فروش
آپارتمان
  • سعادت آباد

بلوار 24 متری 120 متر کلید نخورده

2
2
1
6
16,800,000,000 تومان
میانگین رتبه :  0.0