ساختمان آجری ازگل

   

آرشیتکت هومن بالا زاده

شرکت مشاور: هوبا طرح

سال ساخت: ۱۳۹۴~۱۳۹۷
متراژ زمین: ۳۰۰ مترمربع
زیربنا: ۱۰۰۰ مترمربع

 

مراحل اولیه طراحی

گسترش و توسعه شهری جدید و نوین تهران در دهه اخیر، تغییراتی را به نسبت فضاهای باز و نیمه باز، به فضاهای بسته، در واحدهای مسکونی تحمیل و ایجاد کرده است. این تغییر و تحول ها در سال های اخیر شیوه زندگی تهرانیان را به نوعی تحت تأثیر خود قرار داده و آپارتمان های کوچکتر که حداقل دسترسی به فضاهای باز و با نیمه باز دارند، توسعه یافته اند. تمرکز این پروژه بر آن بود که مدلی جدید برای کاربری مسکونی در شهر تهران در حداقل زمان کشف و ایجاد شود.

تحلیل سایت و بستر پروژه

پروژه مورد نظر در محدوده ی ازگل تهران در زمینی به مساحت ۱۰*۲۲ متر مربع در کنار زمینی ساخته نشده (بایر) قرار گرفته است. بدین ترتیب ساختمان مورد نظر از سه جهت شمال، جنوب و شرق به بیرون دید داشت. طراحی این ساختمان سه طبقه برای یک خانواده صورت گرفته است که شامل یک دوبلکس واقع در طبقه دوم و سوم و یک واحد مهمان در طبقه ی اول می باشد. هدف اصلی این پروژه، گسترش فضای باز و نیمه باز در داخل ساختمان بود. فراهم کردن تهویه طبیعی و نور و همچنین افزایش تعامل فضای سبز با سایر عملکردهای خانه در حین پروسه ی طراحی در نظر گرفته شد.

چالش های طراحی

عرض باریک زمین پروژه محدودیت هایی را در طراحی داخلی ایجاد نمود. این محدودها به تیم طراحی انگیزه داد تا به نوع طراحی سیرکولاسیون عمودی ساختمان بازنگری کرده و آن را به یک راه پله نیمه باز در یک طرف ساختمان سوق دهد. این راه پله حیاط پشتی را به وید باز در قسمت جلوی ساختمان متصل کرده وگردش هوای تازه را در هر طبقه را فراهم می کند. این فضا به عنوان یک راهرو عمل کرده و ارتباط بصری بین حیاط خلوت، آسمان و شهر را فراهم می کند.

طراحی فضایی چند منظوره

یکی دیگر از عناصر مهم طراحی فراهم کردن منعطف بودن عملکرد برای بالکن اصلی، در ارتباط با فضای داخلی و خارجی است. این امر با ایجاد یک فضایی که می تواند به فضای باز، نیمه باز و بسته در شرایط مختلف آب و هوایی تبدیل شود، به دست می آید. در طول زمستان، این فضا بخشی از فضای بسته ی داخلی می شود. در طول تابستان، از طرف دیگر، می تواند تبدیل به یک بالکن نیمه باز شود. این فضا توسط یک سقف اتوماتیک در بالا پوشانده شده و از بخش داخلی و خارجی بنا توسط بازشوهای شیشه ای جدا شده است.

سازمان دهی فضایی آپارتمان مسکونی ازگل

عرض ساختمان برای سازماندهی فضای داخلی، به سه بخش تقسیم شده است. بالکن نیمه باز در بخش میانی پلان و همین طور مقطع واقع شده است و تمامی سیرکولاسیون عمودی پروژه در یک بخش برای بهینه ساختن استفاده از فضا قرار گرفته است.

متریال استفاده شده

آجر سنتی هم به عنوان مصالح اصلی و سازه ای و هم به عنوان نمای تمام شده ساختمان، راهروهای سیرکولاسیون و همچنین ویدهای موجود در آپارتمان به کار رفته است. چرخش آجرها در بعضی بخش های نما سبب عبور نور خورشید به داخل و هم چنین داشتن دید به خارج شده است. جهات مختلف تابش نورخورشید در طول روز سبب ایجاد الگوهای مختلفی از نور و سایه می شود. هدف در اینجا تأکید بر اهمیت تغییرات نور خورشید در فصول مختلف سال است.
 

 به این ساختمان چه امتیازی میدهید ؟

ساختمان های مرتبط :
ساختمان تاریخی سایه روشن
ساختمان تاریخی سایه روشن (دوشنبه 24 خرداد 1400)
خانه الهیه
خانه الهیه (پنج شنبه 20 خرداد 1400)
دیپلمات ششم ولنجک
دیپلمات ششم ولنجک ( چهارشنبه 5 خرداد 1400)
ویلای کیانی
ویلای کیانی (سه شنبه 4 خرداد 1400)
خانه چهارگاه مشا
خانه چهارگاه مشا (سه شنبه 4 خرداد 1400)
ویلای فردوس
ویلای فردوس (سه شنبه 4 خرداد 1400)
ویلای شماره 7 شیراز
ویلای شماره 7 شیراز (سه شنبه 4 خرداد 1400)
ساختمان مسکونی BW7 کامرانیه
ساختمان مسکونی BW7 کامرانیه (جمعه 24 اردیبهشت 1400)
مجتمع مسکونی کوهرنگ زعفرانیه
مجتمع مسکونی کوهرنگ زعفرانیه (جمعه 24 اردیبهشت 1400)
پارک سنتر فرمانیه
پارک سنتر فرمانیه ( یک شنبه 26 اردیبهشت 1400)
ساختمان مسکونی کناراب درکه
ساختمان مسکونی کناراب درکه (سه شنبه 21 اردیبهشت 1400)
مجتمع مسکونی سدروس سعادت آباد
مجتمع مسکونی سدروس سعادت آباد ( یک شنبه 19 اردیبهشت 1400)
ساختمان مسکونی خانه صبا
ساختمان مسکونی خانه صبا ( یک شنبه 26 اردیبهشت 1400)
ساختمان آجری سعادت آباد
ساختمان آجری سعادت آباد ( یک شنبه 26 اردیبهشت 1400)
جدیدترین تور املاک
بلوار 24 متری 120 متر کلید نخورده
فروش
آپارتمان
  • سعادت آباد

بلوار 24 متری 120 متر کلید نخورده

2
2
1
6
16,800,000,000 تومان
میانگین رتبه :  0.0